Ciężki żywot japońskiego ogrodnika




Japonię i Chiny łączy „przyjaźń” podobna do historii Polski i Rosji. Ale gdy cesarz Chin wysyła swojemu japońskiemu odpowiednikowi najcenniejszy podarek, to wiedz, że coś się dzieje! Gest przyjaźni w postaci obdarowania cesarza pandą stał się przyczynkiem dla wielu problemów ogrodnika zajmującego się pałacowym ogrodem. Nic w tym dziwnego, pandy potrafią zjeść dziennie nawet 40 kilogramów bambusa. Ogrodnicy więc, czyli my gracze, będziemy mieli w grze masę roboty… Sam tytuł, oznaczający po japońsku pędy bambusa, wskazuje nam na czym będziemy musieli się w grze skupić.

Wydana pięć lat temu Takenoko doczekała się, niecałe dwa temu, polskiej wersji językowej. Jest to świetna okazja aby zapoznać się z tym tytułem. Gra jest znana na świecie i zdobyła wiele nagród. Wynika to głównie z faktu swojego uroczego wyglądu, ale również dobrze skonstruowanej mechaniki. Jest to gra rodzinna, prosta i przyjemna, ale nie jest przy głupia, wygrać możemy obierając kilka różnych taktyk i warto trochę zastanowić się nad swoimi ruchami. 

W tym przypadku będę opisywał grę razem z jej pierwszym dodatkiem. Rozszerzenie to nosi nazwę Chibis. Można tytuł ten przetłumaczyć jako dzieci, albo maleństwa i o nich będzie opowiadał. W dodatku cesarz przysyła do Japonii drugą pandę, jak się okazuje, dziewczynę! Cały ambaras będzie polegał więc dzisiaj na próbie wykarmienia dwóch pand, uprawy odpowiednich poletek bambusa, a do tego, przekonania zwierząt do powiększenia rodziny.

O co chodzi z tą pandą? 

Krótkie komiksy wprowadzają graczy w historię pand.
Gra trwa około 30-45 minut. Możemy bawić się w grupie od dwóch do czterech osób. W grę fabularnie wprowadza nas komiks w instrukcji. Ładnie wpisuje się w formę graficzną całej gry i świetnie oddaje wesoły klimat rozgrywki. Instrukcja jest krótka, czytelna, zawiera przykłady i obrazki pokazujące zasady, jest bardzo dobrze wykonana. 

Na początku gry kładziemy na środku stołu żeton stawu, na którym kładziemy figurki pandy i ogrodnika. Żeton stawu nawadnia wszystkie pola wokół siebie. Jeśli chcemy położyć kafelki dalej niż w miejsce przylegające do stawu, będziemy musieli doprowadzić do nich wodę za pomocą kanałów irygacyjnych.

Każdy z graczy otrzymuje na początku gry dwie losowe karty zadań i kartę gracza. O zadaniach napiszę za chwilę, na razie skupimy się na karcie gracza. Cieniutki kartonik pokazuje nam jakie akcje możemy wykonać. Tura gracza rozpoczyna się rzutu kostką pogody. W zależności od pogody gracz  wykonuje akcję z kości. Słoneczna pogoda pozwala na wykonanie trzech akcji, deszcz pomaga wzrosnąć bambusowi na jednym polu, wiatr pozwala na wykonanie dwa razy tej samej akcji, piorun straszy pandę i pozwala ją przenieść na inne pole, chmury pozwalają na zebranie ze stosu jednego żetonu ulepszeń.  Dodatkowo mamy na kości symbol znaku zapytania, który pozwala wybrać nam dowolną pogodę.

Karta gracza, żetony, kanały, bambus i znaczniki akcji.
Po sprawdzeniu pogody gracz wykonuje dwie swoje akcje. Możemy wybrać kafelek ze stosu i położyć go na stole, zebrać patyczek reprezentujący kanał nawadniający ze stosiku, poruszyć ogrodnikiem albo pandą lub wziąć ze stosu kartę zadania. 

Ruch figurek odbywa się w liniach prostych. Gdy poruszymy ogrodnika na nawodnione pole, rośnie na nim bambus. gdy poruszymy pandę, zjada ona kawałek bambusa, który odkładamy na swoją kartę gracza. Podobnie, na kartę gracza, odkładamy kanały nawadniające i żetony ulepszeń, które możemy zagrać w dowolnej chwili.

Żetony ulepszeń pozwalają nam na trzy rzeczy. Nawożenie danego pola, dzięki czemu bambus rośnie na nim dwa razy szybciej. Nawodnienie go, dzięki czemu nie trzeba prowadzić do niego kanałów, oraz, zbudowanie ogrodzenia, które uniemożliwi pandzie zjadanie roślin z danego kafelka. 

Przykładowe zadania jakie stoją przed ogrodnikami.
Gra kończy się w momencie gdy jeden z graczy wypełni swoje siódme zadanie. Misje te dzielą się na zadania ogrodnika, pandy i ogrodu. Pierwsze polegają na doprowadzeniu bambusa danego koloru do danej wysokości. Misje pandy wypełniamy poprzez zagranie z karty gracza wybranych kawałków bambusa zjedzonych przez pandę. Ostatnie, zadania ogrodu, wymagają ułożenia kafelków ogrodu w określonym układzie na stole. Pierwszy i ostatni typ zadań mogą być wykonane dla nas przez innych graczy, którzy nawet nie zdają sobie z tego sprawy. Dodaje to grze smaczku i zmusza nas do myślenia co ma w ręce gracz, który trzyma pięć misji ogrodu. Różne zadania są punktowane w inny sposób, w zależności od swojej trudności. Gracz, który wypełnił siedem zadań jako pierwszy, otrzymuje dodatkowo kartę cesarskiej łaski, która jest warta dwa dodatkowe punkty.  

Jak to wszystko wygląda?

Cesarski ogród po kilkunastu minutach gry jest piękny.
Jak widzimy na zdjęciach, gra wykonana jest przepięknie. Jest ładna i kolorowa. Gdy nasza plansza rozrośnie się wystarczająco, a bambus wyrośnie gdy dołożymy na pola odpowiednie figurki w swoich kolorach, wszystko wygląda fantastycznie. Pierwszą rzeczą na jaką zwrócimy uwagę są figurki samych pand. Figurki stały się tak popularne, że autorzy gry wydali je również w formie większych zabawek. Sam ogrodnik prezentuje się też bardzo sympatycznie. 

Elementy bambusa są wykonane bardzo prosto i łatwo nakłada się kolejne na siebie wraz ze wzrostem roślin na danym kafelku. Karty są kolorowe, ładne i czytelne. Jedyne zastrzeżenie mogą budzić karty graczy, wykonane są one z cieniutkiej tekturki i łatwo się gną. Żetony akcji, które kładziemy na wybranych przez siebie akcjach na karcie gracza, wprawdzie mają ładne grafiki, stylizowane na tradycyjne herby japońskie, ale są do siebie zbyt podobne. Jako ostatnią wadę widzę same kafelki. Tekturka mogłaby być minimalne grubsza. Trochę boję się, że szybko się zetrą. 

Jak pandy robią dzieci?

Figurki dołączone do gry są piękne i wesołe.
Dodatek Chibis pozwala nam na przeprowadzenie trudnego zadania rozmnażania pand. Kiedy w grze pojawi się kafelek z dodatku, oznaczony symbolem pani pandy, wchodzi ona do gry. Możemy nią poruszyć w akcji ruchu pandy i gdy stanie na tym samym polu co pan panda rodzi im się dziecko. 

Bierzemy wtedy ze stosu żetonów dzieci jedno z nich w kolorze pola na jakim doszło do poczęcia i odwracamy na drugą stronę, każde dziecko pozwala nam na zagranie jednej dodatkowej akcji: wymiany karty, nawodnienia albo ulepszenia. Dodatkowo każde dziecko pod koniec gry daje nam dodatkowe dwa punkty zwycięstwa.

Żetony pandziątek, ulepszeń i karta cesarskiej łaski.
Dodatkowo rozszerzenie dodaje kilka ciekawych kafelków. Pozwala nam na zagranie wzgórz świątynnych, które sprawią, że ogrodnik na nich pracujący rozrasta o jeden kawałek wszystkie bambusy danego koloru na planszy. Dostaniemy również możliwość stworzenia Ogrodu Kamisa, który posiada wszystkie trzy kolory bambusa, postawienie drugiego stawu nawadniającego, czy zbudowanie chatki ogrodnika. Kiedy postawimy na niej ogrodnika, możemy wybrać po jednej karcie zadania z każdego stosu i wybrać jedną z nich. 

Jak to wszystko wygląda?

Gra może nie przypaść do gustu zatwardziałym fanom trudniejszych gier planszowych. Dla niektórych z nich może być w niej zbyt mało możliwości rozwoju ogrodu lub mała ilość dróg wiodących do zwycięstwa. Również pewna losowość może utrudnić taktyczne planowanie rozgrywki. Źle wylosowane zadanie, kiepski dobór kafelków, zły rzut kością pogody mogą nam utrudnić życie. Jest to gra dla wytrawnych strategów, którzy chcą mieć wszystko pod kontrolą.

Pudełko mieści wszystkie elementy gry i dodatku.
Pomimo wspomnianych wad, polecam grę każdemu. Jest ona tak wesoła i prosta, że ciężko się przy niej nie bawić dobrze. Azjatyckość gry nie jest elementem odpychającym nawet dla osób nieprzepadających za kulturą japońską, gdyż jej elementy nie posiadają w sobie tego, nielubianego przez niektórych, mangowego stylu. Grę możemy znaleść w sieci w przyzwoitych cenach. Zależnie od sklepu jest to 100 - 120 złotych. Jak na bardzo popularny i dość modny produkt, jest to cena przyzwoita. Jeśli ktoś chciałby grać z młodszymi dziećmi, jest to gra idealna. Piękne wykonanie i prostota rozgrywki będą zachętą dla najmłodszych.

Liczba graczy: 2 - 4

Czas gry: 30 - 45 minut

Wiek: 8+

Plusy:

Piękne wykonanie
Figurki pand i ogrodnika
Proste zasady i czytelna instrukcja
Ładne, dopasowane pudełko mieszczące wszystkie elementy 
Pogodna tematyka

Minusy:

Karty pierwszego gracza
Momentami zbyt prosta
Może być zbyt krótka przy grze dla dwóch osób
Czasem denerwująca losowość
Podziel się:

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Popularne Posty

Kategorie

Archiwum