Gry planszowe rzadko opierają swoją fabułę na współczesnych wydarzeniach. Motywem przedwodnim jest głównie średniowiecze, świat fantasy, kosmos przyszłości lub alternatywne historie. Dlatego gra Clash stanowi ciekawy wyjątek. Ale czy ciekawa tematyka podparta jest dobrą mechaniką? O tym przekonamy się w dalszej części tekstu.

Odchodząc jednak od opisu faktycznych wydarzeń, gra pozwala nam na wzięcie udziału w tych ciekawych wydarzeniach. Jeden z graczy wciela się w rolę przywódcy świata demokratycznego, nazwanego w grze McWorld. Drugi z graczy, co jest dość kontrowersyjne, zostaje przywódcą radykalnych islamistów. Będzie on próbował wykorzystać społeczne bunty do radykalizowania nastrojów i wprowadzenia chaosu.
Mechanika manipulacji
Cały mechanizm gry jest oparty na japońskiej planszówce pod tytułem Regality vs. Religion: Revolution. Autorzy wykupili licencję od autorów na schemat mechaniki i zmienili tematykę i grafiki planszy i poszczególnych elementów. Dla niektórych taka odtwórczość może wydawać się dyskwalifikująca, ale biorąc pod uwagę, że pierwsza gra jest mało popularna i ciężko dostępna, dobrze że możemy poznać produkt w nowej wersji.
Gra składa się z planszy podzielonej na dziewięć sektorów oraz trzydziestu dwóch kafelków przedstawiających różnych uczestników oraz wydarzenia w świecie gry. Kafelki te dzielimy na trzy rodzaje. Każdy z graczy otrzymuje siedem płytek dla swojej frakcji, mają one różne cechy i każda posiada swój odpowiednik w puli przeciwnika. Drugim rodzajem, są kafelki bezfrakcyjne, w grze mamy ich siedemnaście i na początku gry losujemy z nich pięć, które stawiamy obok planszy. Ostatnim rodzajem jest kafelek przedstawiający Mustafę. Jest to żeton, który pierwszy gracz kładzie na planszy na początku rozgrywki w zależności od swojego wyboru skierowany w swoją stronę lub stronę przeciwnika.
![]() |
Po kilku chwilach kafle giną i kręcą się co chwilę. |
Ważniejszym jednak od samego niszczenia jest zmienianie poparcia kafelków. Imamowie, bankierzy, gwiazdki pop i cała masa innych, pozwalają nam na obrócenie kafelka. Kierunek, w którym jest on zwrócony, wskazuje nam kogo dana postać popiera. Gdy plansza zapełni się w całości, lub jeden z graczy wykorzysta wszystkie swoje żetony, gra się kończy i podliczamy kto ma więcej popierających go elementów. Zwycięzcą okazuje się gracz, który posiada większe poparcie. Gra kończy się po trzech partiach, a wygrywa ten kto odniósł dwa zwycięstwa.
Niby proste, ale jednak smaczne
![]() |
W grze odnajdziemy znajome twarze. |
Gra wykonana jest estetycznie. Niektórym może nie podobać się karykaturalna stylistyka rysunków, ale uważam, że dobrze przełamuje i tak już dość ponurą tematykę gry. Kafle są wykonane z grubej tektury, a powierzchnie lakierowane. Zapobiegnie to szybkiemu zniszczeniu. Plansza jest sztywna i również dobrze wykonana, pomimo swego braku większej estetyki. Instrukcja dołączona do gry jest krótka i całkiem konkretna. W dość prosty sposób tłumaczy zasady, a na końcu ma ściągawkę tłumaczącą działanie wszystkich żetonów.
![]() |
Dzięki ilości neutralnych kafli, gra szybko się nie znudzi. |
Oczywiście nigdy nie jest idealnie. Clash: Jihad vs. McWorld może wydawać się za krótka. Dla mnie plansza wydaje się za mała. Aż chciałoby się aby rozgrywka trwała dłużej. Możemy wykorzystać zaproponowane na końcu instrukcji warianty gry, ale również one nie przedłużą rozgrywki za bardzo. Nie jest to gra na długie godziny i regularne rozgrywki. Ale jest to doskonały gra na krótką partyjkę wieczorem przed filmem, albo pomiędzy rozgrywkami w inne, dłuższe, tytuły. Kolejnym problemem, dla wielu graczy, może okazać się dość kontrowersyjna tematyka. Szczególnie zastrzeżenia może budzić granie z pozycji terrorystów. Ogromną zaletą gry, którą zawarłem nawet w tytule, jest jej cena. Aktualnie nowa gra kosztuje około 30-39 złotych. Za dobrze wykonany produkt, który rozsądnie dawkowany będzie bawił długo, jest to świetna cena. Bardzo polecam wam spróbować podbić świat demokratycznymi ideami, albo pogrążyć go w chaosie i terrorze. Wybór należy do was!
Liczba graczy: 2
Czas gry: 15 minut
Wiek: 14+
Plusy:
- Ciekawa tematyka
- Solidne wykonanie
- Niska cena
- Dobrze narysowane grafiki
Minusy:
- Krótka
- Kontrowersyjna tematyka
- Mała plansza
- Tylko dla 2 graczy
0 komentarze:
Prześlij komentarz